№827/
15.11.2019г.
гр.Хасково
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д
А
Административен
съд Хасково
в публичното заседание
на
шестнадесети октомври
две
хиляди и деветнадесета
година
в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛКА
ЖЕЛЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.
ЦВЕТОМИРА
ДИМИТРОВА
2.
ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА
Секретар
Мария Койнова
Прокурор
Валентина Радева-Ранчева
като
разгледа докладваното от съдия Господинова
адм.д.№989
по описа за 2019г., за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по
реда
на чл.185 и сл. на
Административнопроцесуален кодекс.
С
протест на прокурор в
Окръжна прокуратура гр.Хасково е направено предложение Административен съд
Хасково да отмени изцяло Наредба за
условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на Община
М., приета с Решение №193/15.04.2005г. на Общински съвет М., актуализирана с
Решение №241/30.09.2010г., чл.35 – с Решение №245/30.09.2010г. Твърди
се, че наредбата била приета от Общински съвет М. с Решение №193/15.04.2005г. С
докладна записка до ОС М. Кметът на общината предложил на ОС на основание чл.21,
ал.2 от ЗМСМА да приеме решение да бъде създадена комисия, която да предложи
необходимите промени в Наредба №7, като се посочва, че наредбата била приета на
основание чл.45а от Закона за общинската собственост и от 2005г. същата, както и
наемната цена, не били изменяни, поради което било необходимо да бъде извършена
актуализация. С Решение №231/29.07.2010г. ОС М. решил да бъде създадена временна
комисия, която да актуализира и предложи необходимите промени в наредбата. С
Решение №241/30.09.2010г. ОС М. приел актуализирана Наредба №7. Съобразно чл.26,
ал.3 от ЗНА в приложимата редакция към датата на актуализация на Наредбата – ДВ
бр.46/2007г., в сила от 01.01.2008г., преди внасянето на проект на нормативен
акт за издаване или приемане от компетентен орган съставителят на проекта го
публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите и
съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко
14-дневен срок за предложения и становища по проекта. В случая не били
представени доказателства за публикуването на проекта, ведно с мотивите,
съответно доклада, на интернет страницата на общината преди внасянето на проекта
за приемане от компетентния орган и на заинтересованите лица не е представен
най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Съгласно чл.28,
ал.1 от ЗНА – ДВ, бр.46/2007г. в сила от 01.01.2008г., проектът на нормативен
акт заедно с мотивите, съответно доклада към него, се внася за обсъждане и
приемане от компетентния орган. Според ал.2 на същата норма мотивите, съответно
докладът, трябва да съдържат причините, които налагат приемането; целите, които
се поставят; финансовите и другите средства, необходими за прилагането на новата
уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има
такива; анализ за съответствието с правото на ЕС. Алинея 3 на същия член въвежда
забрана за обсъждане на проекта на нормативен акт, към който не са приложени
мотиви или доклад. В настоящия случай актуализацията на наредбата била
предшествана от докладна записка и становище на временната комисия, чието
съдържание не съответствало на изискванията, регламентирани в чл.28, ал.2 от
ЗНА. В докладната записка било посочено единствено, че от 2005г. наредбата и
наемната цена не били изменяни, поради което било необходимо да се извърши
актуализация. В докладната записка и становището на Временната комисия нямало
изготвени други мотиви, които да отговарят по съдържание на изискванията на
чл.28, ал.2 от ЗНА относно финансовите и други средства, необходими за
прилагането ѝ, очакваните резултати от прилагането и анализ на съответствието с
правото на ЕС. В съответствие с изискването на чл.28, ал.3 от ЗНА компетентният
орган не следвало въобще да обсъжда внесен проект на нормативен акт, към който
не били приложени изискуемите се мотиви, съответно доклад. В случая при
приемането на актуализацията на наредбата били допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, тъй като не били спазени императивните
правила на чл.26, ал.2 и чл.28 от ЗНА. Предлага се изцяло да бъде отменена
Наредба №7 за
условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на Община
М., поради допуснато
съществено нарушение на административнопроизводственте правила и на
императивните правни норми, съдържащи се в нормативен акт от по-висока
степен
Съдът,
като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа
страна следното:
Действащата
Наредба №7 за
условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на Община
М. е
издадена на основание чл.45а от ЗОбС и е приета с Решение на ОбС
№193/15.04.2005г.,
като
видно от представения по делото препис на протестирания акт същата е била
актуализирана с Решение №241/30.09.2010г., чл.35 - с Решение №245/30.09.2010г.
При справка на сайта на Община М. се установява, че след образуване на
настоящото дело в протестирания акт са отменени разпоредби с Решение
№260/05.09.2019г. /чл.23, ал.7, чл.28, ал.1 относно израза „…не по-дълъг от една
година…“, чл.29, чл.39, ал.5, чл.51 – относно израза „ …или от определени от
него лица“/.
По
делото не се представят доказателства за изготвен проект на оспорената наредба,
както и мотиви за приемане на наредбата през 2005г. не са представени
доказателства и за Решение №193/15.04.2005г. на Общински съвет М., както и при
извършената проверка на Интернет страницата на Община М. - https://www.madzharovo.bg/new/main.php,
се установи публикувани решения на общината едва след 2007г. Не се представят и
доказателства относно разглеждането, обсъждането и гласуването на решението
съгласно указанията на съда, дадени с Определение от
з.з.20.08.2019г.
Видно
от писмо на ОС М. до ОП Хасково изх.№40/29.07.2019г. пред прокуратурата са
представени препис от наредбата, предмет на настоящото производство, в
редакцията до Решение №252/03.07.2019г. на ОС М.. Съгласно писмото с последното
посочено решение след постановяване на Решение №397/12.06.2019г. по
адм.д.№398/2019г. по описа на Хасковски Административен съд ОС М. отменя
разпоредбата на чл.28, ал.1, т.3 от Наредбата. Решение №252 – протокол
№33/03.07.2019г., е представено по делото в препис, като от него се установява,
че при кворум от 9 общински съветници и след проведено гласуване решението е
прието с 11 гласували За, против – 0, въздържали се – 0.
Въпреки
постановената съгласно Решение №260 – протокол №34/05.09.2019г., отмяна на
чл.23, ал.7, чл.28, ал.1 – в частта на „…не по-дълъг от една година…“, чл.29,
чл.39, ал.5, чл.51 – в частта на „ …или от определени от него лица“, както и на
чл.28, ал.1, т.3, в съдържанието на действащата наредба, публикувано на
страницата на Община М., се установяват текстовете на отменените изцяло и
частично разпоредби, ведно с отбелязване за тяхната отмяна със съответно
посочено решение.
Видно
от представените доказателства с Решение №231 – Протокол 32/29.07.2010г. ОС М.
приема да бъде създадена временна комисия, която да актуализира и предложи
необходимите промени по Наредба №7 и определя нейния състав. По делото са
представени докладна записка и становище на временната комисия – двете без дата,
с проект за решение за отмяна действието на Наредба №7, приета с Решение
№193/15.04.2005г., и приемане на актуализирана Наредба №7, като няма изложени
нито мотиви относно предложението, нито конкретика относно приемането на
„актуализирани“ разпоредби.
С
протокол №34 от заседание на ОС М., проведено на 30.09.2010г., се установява, че
са присъствали 9 общински съветници, след което са гласували поименно 11
общински съветници, вкл. посочените като отсъстващи, и при преброените 11 гласа
За, против – 0, въздържали се – 0, с Решение №241 се приема на основание чл.21,
ал.2 от ЗМСМА във вр. с чл.45а от ЗОС „актуализирана“ Наредба №7, като не се
сочи отмяна на предходно действаща наредба, нито отделни разпоредби от същата -
било отменени, изменени или допълнени съобразно правилата на Закона за
нормативните актове и Указ №883/24.04.1974г. за прилагане на ЗАН. Представеният
препис – извлечение от Решение №241 – протокол №34/30.09.2010г., установява, че
е относно приета актуализирана наредба, но видно от съдържанието на самата
наредба единствено в чл.10 има отбелязване, че е отменен с Решение
№241/30.09.2010г.
В
препис – извлечение е представено Решение №245 – Протокол №34/30.09.2010г.,
видно от което на основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА и в изпълнение на чл.35 на
Наредба №7 ОС М. определя наемната цена на общинските жилища за 1 кв.м. от
разгърната застроена площ на жилището да стане 0,80 лева.
Предмет
на оспорване е Наредба №7 за
условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на Община
М., приета с Решение №193/15.04.2005г. на Общински съвет М., като
конкретните изложени съображения в
протеста на ОП Хасково са относими към „актуализация“ на наредбата с Решение
№241/30.09.2010г. На
основание чл.186,
ал.2 от АПК
прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт. Разпоредбата
на чл.187,
ал.1 от АПК
изрично предвижда, че оспорването на подзаконовите нормативни актове не е
ограничено във времето. Тези обстоятелства обуславят процесуалната допустимост
за разглеждане по същество на протеста, подаден от прокурор в Окръжна
прокуратура Хасково.
Разгледан
по същество, протестът е изцяло основателен.
Обществените
отношения, свързани с местното самоуправление и местната администрация, са
уредени със ЗМСМА, чиито разпоредби очертават правния статут и компетентността
на общинския съвет като орган на местното самоуправление, определящ политиката
за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите
от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В
изпълнение на правомощията си по чл.21
от ЗМСМА
общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и
обръщения. Наредбата
е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или
подразделения на нормативен акт от по-висока степен, като приеманите от
общинския съвет наредби са подзаконови нормативни актове, съдържащи правни
норми, които създават общозадължителни правила за уреждане съобразно
нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с
местно значение на територията на съответната община, засягащи неограничен брой
адресати - чл.7,
ал.2
и чл.8
от Закона за нормативните актове
и чл.75,
ал.1 от АПК.
Такива актове общинските съвети са компетентни да издават, когато това е
предвидено от Конституцията
на РБългария или от закон - чл.2,
ал.1 от ЗНА,
чл.76,
ал.1 от АПК.
Следователно нормотворческите правомощия на общинския съвет произтичат от
Конституцията
или от закона и се ограничават до обществени отношения с местно значение, които
не са регулирани от нормативни актове от по-висока степен. Общият принцип,
регламентиран в чл.15,
ал.1 от ЗНА,
предвижда, че всеки нормативен акт трябва да съответства на Конституцията
и на другите нормативни актове от по-висока степен. В раздел
ІІІ, Глава Пета, Дял Втори от АПК
е предвиден реда за издаване на нормативни административни актове, като съгласно
чл.77
от АПК
компетентният орган издава нормативния административен акт, след като обсъди
проекта заедно с представените становища, предложения и възражения. Съгласно
чл.80
от АПК
се предвижда субсидиарно прилагане на ЗНА за неуредените въпроси. В този смисъл
при приемането на нормативни административни актове общинските съвети следва да
спазват реда и процедурата, съответно правилата и изискванията, регламентирани в
ЗНА.
В
случая упражнената от Общински съвет М. компетентност по приемането на Наредбата
за условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд е при
осъществяване на правомощието по чл.21, ал.2 и е в изпълнение на законовата
делегация по чл.45а
от Закона за общинската собственост.
Така съдът приема, че оспорената наредба е приета от материално и териториално
компетентен административен орган, в рамките на неговите правомощия.
Но
при приемането на Наредбата с Решение №193/15.04.2005г. на ОС М. са допуснати
съществени нарушения на административните производствените правила, които
представляват абсолютно основание за нейната отмяна.
Преди
всичко следва да се има предвид, че предмет на настоящото оспорване е наредбата,
която е приета през 2005г. Действително през 2010г. е взето решение да бъде
създадена временна комисия с оглед промени в наредбата, но след така обсъжданата
и гласувана впоследствие „актуализация“ не се събраха доказателства да има
извършени изменения в наредбата, да са отменени нейни отделени разпоредби или да
е отменена цялата наредба или пък да има приети допълнения. Съгласно чл.11, ал.3
от ЗНА нормативните
актове се отменят, изменят или допълват с изрична разпоредба на новия, изменящия
или допълващия акт. Не само, че събраните доказателства не сочат на конкретна
отмяна, изменение или допълнение на разпоредби, но и безспорно се установява, че
макар в докладната записка да има предложение за отмяна на наредбата, то няма
формулирано решение относно тази отмяна. Още повече, че публикуваният текст на
наредбата изрично посочва, че е приета
с
Решение №193/15.04.2005г. на ОС М., „актуализирана“ с последващи решения, поради което не може да се приеме, че с
Решение №241/30.09.2010г. наредбата е отменена и е приета нова наредба относно
същите регулирани с отменената обществени отношения.
Така при
обсъждане законосъобразността на административнопроизводствените
правила при приемането
на наредбата, то следва да се имат предвид разпоредбите на ЗНА, Указ
№883/24.04.1974г. по прилагане на ЗНА и на ЗМСМА, действащи към момента на
приемане на наредбата с Решение
№193/15.04.2005г. В случая не са събраха доказателства, а и не се твърди от ОС
М., да са налични доказателства относно законосъобразно изготвяне на проект и
мотиви за наредбата, за проведеното заседание на общинския съвет, гласуването
при присъствието на повече от половината от общия брой на съветниците, както и
че решението е взето с явно гласуване с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците. Доколкото
регламентираните от законодателя изисквания по чл.28 от ЗНА – ред.ДВ бр.27 от
1973г., и по чл.27
във вр. с чл.21, т.8 от ЗМСМА /в
приложимата редакция, ДВ, бр.69 от 2003г./, са императивни, то неангажирането на
доказателства за изпълнението им води към извод, че тези изисквания не са
спазени. Неизпълнението на изискванията за изготвяне на проект, ведно с мотиви,
както и за провеждане на заседанието на 15.04.2005г. – относно кворум и
гласуване, се квалифицира като съществено нарушение на административно
производствените правила. Не е предмет на обсъждане в настоящото производство
наличието на съответните предпоставки за законосъобразно решение при
извършването на „актуализацията“ през 2010г., доколкото вече беше посочено, че
оспорената наредба е приета през 2005г. При приемането на последващи
изменения/отмяна на разпоредби в същата наредба тези предпоставки биха били
обсъждани единствено ако предмет на оспорването са именно отменени/изменени
разпоредби от наредбата. Не може да се приеме и наличието на повторно приемане
на наредбата, което да санира допуснатите при приемането нарушения. Освен, че не
е ясно формулирана и изразена волята на общинския съвет в Решение
№241/30.09.2010г., то следва да се имат предвид и установените в представения
протокол несъответствия между посочения наличен кворум от 9 съветници и
посочените като гласували 11
съветници, а и липсата на доказателства за публикация на проекта от 2010г. на
страницата на общината в Интернет и наличието на мотиви.
С
оглед на изложеното и доколкото не се доказа в настоящото производство
спазването на законово предвидените процедура и процесуални изисквания при
приемането на оспорения акт, а и като се има предвид, че това е задължение на
административния орган, оправомощен да приема нормативни административни актове,
то съдът приема оспорената Наредба за условията и реда за управление и
разпореждане с общински жилища за незаконосъобразна. Поради това протестът
следва да бъде уважен.
С
оглед крайния извод на съда в полза на Окръжна прокуратура Хасково следва да се
присъдят направените в производството разноски в размер на 20,00 лева,
представляващи заплатената такса за обнародване на оспорването в ДВ.
М отивиран
така и на основание чл.193,
ал.1 от АПК,
съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ
по протест на прокурор при Окръжна прокуратура Хасково Наредба №7 за
условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд
на Община М..
ОСЪЖДА
Общински съвет М. да заплати на Окръжна прокуратура Хасково разноски по делото в
размер на 20,00 лева.
Решението
може да бъде обжалвано пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Решението
да се разгласи по реда на чл.194
от АПК
при неподаване на касационна жалба или протест, или ако те са
отхвърлени.