П Р О Т О К О Л

гр.Хасково, 15.05.2020 г.

 

 

Хасковският административен съд в публично съдебно заседание, проведено на петнадесети май две хиляди и двадесета година в състав:

 

Съдия: Павлина Господинова

 

При участието на секретаря Мария Койнова

сложи за разглеждане адм. дело № 190 по описа за 2020 г.

докладвано от съдията

на именното повикване в 10.36 часа се явиха:

 

ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ А.Н.Н., редовно призован за днешното съдебно заседание, се явява лично и с адв. Т.Н., редовно упълномощен по делото.

ОТВЕТНИКЪТ Директор на ОД на МВР - Хасково, редовно призован за днешното съдебно заседание, се представлява от юрк. С. С., редовно упълномощен с пълномощно, представено днес.

Адв. Н. – Да се даде ход на делото.

Юрк. С. – Моля за ход на делото.

 Съдът намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото в днешното съдебно заседание и

О П Р Е Д Е Л И :

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.

Докладва се жалбата.

Адв. Н. – Поддържам изцяло жалбата. Моля да отмените заповедта на Директор ОДМВР – Хасково. Да се приложи административната преписка.

Юрк. С. – Възразявам срещу така депозираната жалба срещу заповедта на Директор ОДМВР – Хасково. Считам, че същата е издадена при спазване на материалните изисквания на закона, както и при спазване на процесуалните основания. Няма да сочим други доказателства. Да се приеме преписката.

Съдът намира, че следва по делото да бъде приложена така постъпилата административна преписка, като бъдат приети като писмени доказателства всички съдържащи се в нея документи, по опис от 17 пункта /от л.13 до л.149 по делото/, както и постъпилата с писмо от 14.05.2020г. Заповед №272з-327/27.01.2020г. на Директор ОДМВР – Хасково в цялост. С оглед на изложеното, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

ПРИЛАГА по делото административната преписка, постъпила в съда с писмо вх.№ 1543/09.03.2020г.

ПРИЕМА като писмени доказателства документите, съдържащи се в административната преписка, постъпила в съда с писмо вх.№ 1543/09.03.2020г., под опис от 17 пункта и находяща се от л.13 до л.149 по делото, както и постъпилата с писмо вх.№2253/14.05.2020г. - Заповед №272з-327/27.01.2020г. на Директор ОДМВР – Хасково в цялост.

Адв. Н. – Други доказателства няма да соча, считам делото за изяснено.

            Юрк. С. – Няма да соча други доказателства, считам делото за изяснено – да се приключи.

            С оглед становището на страните, съдът намери делото за изяснено от фактическа страна и

О П Р Е Д Е Л И :

ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВО.

Адв. Н. – Поддържам изцяло съображенията изложени в нашата жалба. Считаме, че проведеното дисциплинарно производство е изцяло незаконосъобразно. Вмененото на комисар Н. нарушение остана недоказано така, както е описано в заповедта. Бих акцентирал на няколко момента: Видно от приложените материали по делото и преписката, и от заповедта, основанията за образуване на дисциплинарно производство и проверката срещу комисар Н. е една Справка от извършена комплексна проверка от ГД НП с №3286р-37468/20.08.2019г. С тази проверка господин Н. не е запознат, относно нейните констатации, забележки, препоръки на комисията, която включва голям брой членове. В тази справка, която е послужила както за наказанието и общо взето е цитирана и в справката на комисията и там е предложено, че комисар Н. е извършил нарушение по чл.194, ал.2,т. 1 от ЗМВР, а именно: неизпълнение на разпоредбите на ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, наредби, инструкции, на заповедите и разпореждания на министъра, зам. министъра, главния секретар, съответно на преки ръководители. На следващо място, видно от тази справка явно се касае за действия и задължения, които се вменяват на комисар Н. съобразно две инструкции: Инструкция за патрулно-постовата дейност, която е цитирана в справките с №8121з-929/02.12.2014г. и Инструкция №8121з-1161/05.09.2017г., касаеща конвойната дейност. В хода на проверката, прави впечатление от представените материали, че комисията е изискала от господин Н. заповеди, планове, отчет-анализи, методически указания, това с писмо №272р-23640/17.11.2019г. Там са описани подробно какви документи изисква от него комисията. С писмо на господин Н. рег.№272р-24790/25.11.2019г. той е изпратил исканите документи, които не са в преписката.

Съдът – Правите ли заявление, че има документи, които не са представени с преписката и желаете ли производството да бъде възобновено за да се представят?

Адв. Н. – Нямам искане за представяне на други документи. Заявявам, че нямам искане за възобновяване.

Комисар Н. е изпратил исканите документи, заедно с обяснителна бележка, в която той изразява свое мнение по провежданата проверка и това може да се счита като обяснение, дадено в хода на разследването. Впоследствие е изготвена справка от комисията. Доколкото е видно от заповедта, с която е образувано дисциплинарното производство, комисията е определена в състав от трима членове. Видно от справката, единият член не е подписал справката, защото е бил в болнични. Това е юрк. С. – юрисконсулт на ОДМВР – Хасково. Не знам дали е участвал в проверката, но комисията е колективен орган, назначен от директора и като такъв трябва да се произнася и издава актове, които да са подписани от всички членове. Считам, след като обобщената справка, с която приключва дисциплинарното производство не е подписана от един от членовете на комисията, че това е един недопустим административен акт. Не може да породи търсените правни действия и поради това считам, че това е един нищожен акт. В Инструкцията за дисциплината и дисциплинарната практика изрично е посочено, в чл.39,чл.40 и чл.41 от Инструкцията, когато е в невъзможност някой от членовете да присъства, и да участва в проверката и разследването по дисциплинарното производство, то той може да бъде сменен. Отделно може със заповед да бъде удължена проверката. Това не е сторено и считам, че неподписаната справка е един нищожен акт, който води до незаконосъобразност на издадената заповед за дисциплинарно наказание. На следващо място считам, че по никакъв начин не се доказа, че господин Н. е извършил вмененото му нарушение. Наказан е за неупражнен контрол на подчинени. В случая нито от справката, нито от материалите от проверката, се доказа извършено нарушение от негови подчинени. За пълнота ще кажа, че в ОДМВР – Хасково има шест районни управления, а съгласно цитираната инструкция №8121з-929/02.12.204г. за патрулно-постовата дейност, такава дейност може да се оформя единствено и само в структурните звена на МВР, каквито са районните управления и жандармерийските управления, както и евентуално със заповед на ръководителите по чл.39, какъвто е директора на ОДМВР-Хасково е възможно да се създаде такова звено. Нашето твърдение е, че господин Н. няма на подчинение патрулно-постова дейност. Ето защо, той няма това задължение да контролира районните управления в тази насока. Подробни съображения в тази насока сме изложили и в жалбата. На следващо място, не се съдържа време и място на извършване на нарушението. Посочения период, така както е описан – от 01.07.2019г. до 20.08.2019г., описан и в справката, в момента на издаване на справката на ГД НП. Никъде в инструкцията не - пише шестмесечен план, от кога до кога се издава, кой го издава и кой трябва да контролира издаването на така наречения „План“, който е вменен като някакво нарушение. Считам, че житейски издържано и логически е първо да има установени подчинени на господин Н., които са извършили някакво нарушение на служебните си задължения или дори дисциплинарно нарушение, и той е бил длъжен тези подчинени да ги контролира, а той не упражнил контрол или е упражнил, а те са допуснали нарушение. Това в случая считам, че не е сторено. Ето защо считам, че така проведеното дисциплинарно производство е изцяло незаконосъобразно, а вмененото нарушение на господин Н. е изцяло недоказано. Моля заповедта да бъде отменена, както и да ни присъдите разноските по делото, за които представям списък. Моля и за срок, в който да представя писмени бележки.

Юрк. С. – Моля да отхвърлите депозираната жалба като неоснователна. Във връзка с изложеното от колегата, на първо място считам, че Справка рег.№3286р-37468/20.08.2019г. на ГД НП към МВР няма отношение към извършената проверка и комисията не е длъжна да запознава когото и да било с нея. Със самата справка по дисциплинарното производство господин Н. е запознат. По отношение на изложените възражения по отношение на член на комисията, който е в болничен и не е подписал справката, същият е участвал в дисциплинарното производство, като е бил в болничен в периода, в който е издадена самата справка, като дисциплинарно-наказващият орган, от събраните доказателства, е счел, че е доказано извършеното дисциплинарно нарушение и е издал атакуваната заповед. Поради това считам, че не е основание за отмяна на заповедта. На следващо място, по отношение на съдържанието на Инструкция за ППД и за кого тя вменява задължения – според тази инструкция, анализирането и планирането на охранителната дейност се извършва на шест месеца. Установено е, че сектор „Охрана на обществения ред и териториална полиция“ за периода 2018г. – 2019г. изобщо не е планирала дейността на шестмесечие, като същевременно се изготвят годишни отчети и анализи. След като комисията е изискала с писмо рег.№272р-23640/07.11.2019г. от Началник отдел „Охранителна полиция“ (както беше коментирано) шестмесечните планове за работа на отдела и сектора във връзка с планиране, управление и непосредствено изпълнение на дейността по ППД, такива не са представени, както е отразено и в справката. Съгласно чл.24 от тази инструкция, анализът на ППД се изготвя в писмена форма за период от шест месеца, като тези планове и анализи се изготвят за щатно обособени сектори, групи и отдели както е записано в чл.25а. Така шестмесечни планове следва да се изготвят и в сектор ОРТП в ОДМВР-Хасково. Считам, че самата заповед е издадена при спазване на материалните изисквания на закона и считам, че няма извършени процесуални нарушения. Моля да потвърдите същата и моля да присъдите юрисконсултско възнаграждение, като и права възражение по отношение на адвокатския хонорар.

Съдът дава срок до 27.05.2020г. за представяне на писмени бележки.

Съдът обяви, че ще се произнесе с решение в законоустановения срок.

Заседанието приключи в 10.56 часа.

Протоколът се изготви на 15.05.2020 г.

 

 

 

 

Съдия:

 

 

 

 

Секретар: