Р Е Ш Е Н И Е

№ 832

18.11.2020г. гр. Хасково

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Хасково, в открито съдебно заседание на осемнадесети  ноември две хиляди и двадесета година, в състав

    Съдия:  Цветомира Димитрова

при секретаря  Ангелина Латунова ….……………………………….и в присъствието на

прокурор…………………………………………………………………………като разгледа докладваното от съдия Димитрова адм. д. №   1062  по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 12, ал.4 от Закон за събранията, митингите и манифестациите

Образувано е по жалба на  Т.Д.Т., И.В.Т., Г.В.Д., С.Д.С., Н.К.Ч., Г.К.Д.,***  срещу  Заповед № 1681/11.11.2020г. на Кмета на Община Свиленград,  в нейната цялост.

Със същата заповед,  в  пункт 1 е  забранено провеждането на протест митинг съгласно посоченото в уведомление вх. № на Община Свиленград В-6438 от 11.11.2020г.  озаглавено „Относно Уведомление до кмета на Община Свиленград, по реда на чл.8, ал.1 от ЗСММ за мирен протест, заведено с № В-6265/30.10.2020г., допълнено,  допълнено  с № В-6270/30.10.2020г. и с мейл от 01.11.2020г. 10:15 до Kmet OBA Svilengrad  kmet@svilengrad.bg, заведен  с № В-6271/31.10.2020г.,  подадено от група граждани – организатори на протеста, а  в пункт 2 от административният акт,  е предложено на основание чл.12, ал.1 от Закона за събранията, митингите и манифестациите  на организаторите на протеста  да променят  мястото на провеждане, като датата и часа на провеждане останат непроменени и е посочено подходящото, според административният орган,  място за провеждане на  описаното мероприятие-паркинг „Ревиера“, находящ се в непосредствена близост до кръстовището на път II.80 с път I.8.

 В жалбата се излагат подробни доводи, поради които оспорващите считат,  че оспореният административен акт е немотивиран и е постановен в противоречие с материалният закон.

По изложените в жалбата съображения се моли за отмяна на оспореният акт, в неговата цялост.

Ответната страна - Кмет на Община Свиленград, в писмен отговор  ангажира становище за неоснователност на  жалбата.

                  Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено от фактическа страна следното:

 С уведомление регистрационен индекс В - 6265/30.10.2020г.,   при Общинска администрация- гр.Свиленград, Кметът на Община Свиленград е бил уведомен от Т.Д.Т., И.В.Т., Г.В.Д., С.Д.С., Н.К.Ч., Г.К.Д.,*** за провеждане на протест на 01.11.2020г. на Автомагистрала Марица  километър 108+200, измерено в посока Република Турция, с времетраене 90 минути.

Със Заповед № 1599/30.10.2020г.  Кмета на Община Свиленград  разрешил провеждането на  митинг-манифестация, съгласно посоченото в уведомлението,  с дата на провеждане от 11.00ч. на 01.11.2020г. до 12.30ч. на същия ден, но уведомил организаторите на протеста, че  посоченото от тях място на провеждане на същия  създава опасност  за нарушаване безопасността  на движението  и няма алтернативен маршрут за  свободно придвижване на граждани и тежкотоварен  трафик от и към Република България, с което се нарушава правото на свободно придвижване на гражданите и тежкотоварния  трафик. Съответно, предложил да  променят мястото на  провеждане с подходящо за целта според него такова.

С писмо вх. № В - 6273 от 02.11.2020г. организаторите на протеста уведомили Кмета на Община Свиленград, че отлагат същия за 15.11.2020г. , с цел да може да се намери  такова място по  магистрала „Марица“, на територията на Община Свиленград, на което  да има алтернативен път от и към Република Турция.  

С писмо  рег. индекс И - 7089  от 06.11.2020г., Кметът на Община Свиленград,  посочил на организаторите на протеста, че към момента не е налице алтернативен път, който да поеме евентуално отклонения трафик, придвижващ се  по АМ“Марица“ от и към Република Турция, тъй като на път I.8, приблизително на  372+000 км. е налице свлачище, поради което предложил  да се промени мястото на провеждане, с ново такова, като отново им предложил подходящо, според него такова .

На 11.11.2020г.,  в Община Свиленград, било  получено  уведомление  за протест с № В - 6438/11.11.2020г. при Община Свиленград. С последното организаторите на протеста уведомили Кмета на Общината, че  ще проведат протеста на друго  място, различно от мястото, за което са уведомили с писмо вх. № В-6265 от 30.10.2020г., допълнено с № В-6270 от 30.10.2020г. и с мейл от 01.11.2020г., като протестът ще бъде проведен на двете платна на автомагистрала Марица между километър 95 и 96, изчислено от пътен възел Оризово към Капитан Андреево.  Посочили също, че отляво на избраното място, перпендикулярно на оста на автомагистралата се намира бензиностанция - по средата между пътния възел ГКПП Капитан Петко, който е на 94 км. и знамето, което е на 97 км., изчислено от пътен възел Оризово, към Капитан Андреево, както и че така посоченото ново място позволява отбиване на движението.

С писмо  изх. № 08-00-306  от 11.11.2020г. , заведено в Общинска администрация – Свиленград, с  вх. № В - 9448 от 11.11.2020г.,  Областно пътно управление – Хасково, уведомило Кмета на Община Свиленград, че  на 12.11.2020г. се очаква да се въведе  временна организация на движението на АМ“Марица“, в участъка от км 93+393 до км 104+205, като се затвори лявото платно за движение за изпълняване на СМР и движението ще се осъществява двупосочно  в дясното платно.

              На 11.11.2020г. Кметът на Община Свиленград  издал оспорената в настоящото производство Заповед №  1681 от 11.11.2020г.

              Заповедта е съобщена на посочения в уведомленията електронен адрес на 11.11.2020г. 

              Жалбата срещу нея е депозирана на 16.11.2020г. в Административен съд, гр.Хасково, приета и  заведена с вх. № 6705 в 17.03ч. на същата дата.

Въз основа на  така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

               Съгласно чл. 12, ал.1 от ЗСММ,  когато времето и мястото на събранието, на митинга или пътят на движението на манифестацията създават условия за нарушаване на обществения ред или безопасността на движението, кметът на общината предлага промяната им.

               Същевременно, в ал.2 на същата норма е предвидено, че кметът на общината може да забрани провеждането на събранието, митинга или манифестацията, когато има несъмнени данни, че са насочени към насилствено изменение на конституционно установения ред или срещу териториалната цялост на страната; че застрашават обществения ред в съответното населено място; че застрашават народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка; че нарушават правата и свободите на другите граждани.

Очевидно е различието между двете законови хипотези, като при първата хипотеза кметът на общината предлага промяна на времето и мястото на провеждане на обществените прояви, а при втората хипотеза налага забрана за провеждането им. Разпоредбата на  чл. 12, ал. 4 от ЗСММ сочи, че организаторът на събранието, митинга или манифестацията може да обжалва забраната по ал. 2 пред съответния административен съд. Предложенията за промяна на отделни елементи на съответното събрание, митинг или манифестация, давани по реда на чл.12, ал.1 от ЗСММ от Кмета на общината представляват едностранна преценка  на административен орган, която не подлежи на обжалване, защото по същността си не представлява забрана за провеждане на събитието. В този смисъл и практиката на ВАС изразена в  Определение   № 4912 от 04.04.2012 г. по адм. д. № 4243/2012г. и   Определение № 5984 от 26.04.2012 г. по адм. д. № 5323/2012г.

Ето защо жалбата в частта й, с която се оспорва  Заповед № 1681/11.11.2020г. на Кмета на Община Свиленград,  в частта  й  по пункт 2, с която съгласно чл.12, ал.1 от Закона за събранията, митингите и манифестациите е предложено на организаторите на протеста да променят мястото на провеждането му, като датата и часа на провеждане останат непроменени и е посочено подходящото според органа място за провеждане на описаното мероприятие - паркинг „Ревиера“, находящ се в непосредствена близост до кръстовището на път II.80  с път I.8, следва на основание чл. 159, т.1 от АПК, да бъде оставена без разглеждане, като недопустима - поради липса на подлежащ на оспорване акт  и производството по делото, в тази му част, да бъде прекратено.

 В останалата й част,  жалбата е допустима, подадена е от лица попадащи в кръга на чл. 12, ал.4 от ЗСММ, в законоустановеният срок и е насочена срещу административен акт, който в тази му част подлежи на обжалване.

Разгледана по същество жалбата е основателна, но при следните съображения.

Предпоставките при които кметът  на община може да  забрани провеждане на събрание, митинг или манифестация са визирани в чл.12, ал.2 от ЗСММ и те, както вече бе посочено са : когато има несъмнени данни, че са насочени към насилствено изменение на конституционно установения ред или срещу териториалната цялост на страната; че застрашават обществения ред в съответното населено място; че застрашават народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка; че нарушават правата и свободите на другите граждани.

В случая, в оспорената заповед, административният орган е изложил съображения,  поради които  счита, че е налице хипотезата  на чл.12, ал.2, т.4 от ЗСММ, а именно провеждане на протеста на посоченото от организаторите му място, ще се нарушат правата и свободите на другите  граждани.  Според  изложеното в заповедта,  посоченото от организаторите на протеста място - на двете платна на автомагистрала Марица между километър 95 и 96 изчислено от пътен възел Оризово към Капитан Андреево, като отляво на избраното място, перпендикулярно на оста на автомагистралата се намира бензиностанция - по средата между пътния възел ГКПП Капитан Петко, който е на 94 км.  и знамето, което е на 97 км. изчислено от пътен възел Оризово, към Капитан Андреево, създава опасност за нарушаване безопасността на движението, няма алтернативен маршрут за свободно  придвижване  на гражданите и тежкотоварния трафик от и към Република България (няма алтернативен път от и към Република Турция), с което се нарушава правото на свободно придвижване на гражданите  и тежкотоварния график.  Посочено е също, че свободното придвижване на гражданите е гарантирано от Конвенцията  за защита правата на човека и основните свободи. Възприето е, че искането за провеждане на събитието на място по международен, натоварен  път, намиращ се  в близост до ГКПП, може да доведе до пострадали участници  в движението, пътнотранспортни произшествия и спиране на движението. Обективирано е и, че всички дейности, извършвани в обхвата на пътя, които застрашават безопасността на движението, представляват използване на  пътищата извън тяхното предназначение и предизвикват прекъсване, отклоняване или спиране на движението, съставляват  административни нарушения. Визирано е също, че е налице  и категорична забрана  в чл. 55, ал. 2 и чл.60 от ЗДвП за провеждане на демонстрации в обхвата на пътя, както и че организаторите на протеста не са представяли проект в ОПУ-Хасково за съгласуване на временна организация  на движението във връзка с  евентуалното  провеждане на протеста, а същевременно от 12.11.2020г.  се въвежда временна организация на движението  по АМ“Марица“  в участъка от 93+393 до км 104+205, в който участък  попада и мястото  за извършване на протеста.

Съдът намира , че оспореният акт в допустимата за оспорване част,  е издаден от компетентен по смисъла на чл.12, ал.2 от ЗСММ и в предвидената от закона писмена форма.

Законът не дава легални определения за събрание, митинг и манифестация. Установената в страната съдебна теория и практика приемат, че  събранието и митингът се провеждат на едно конкретно определено място на открито или в закрито помещение, т.е. те са статични форми, докато манифестацията предполага придвижване от една точка към друга, т.е. е динамична такава. 

Правото на мирни събирания включва и правото на гражданите сами и свободно да  изберат  времето, мястото и начин на провеждане на събитието, като според действащото ни законодателство режимът за организирането им е уведомителен. Съобразно ЗСММ, не се изисква издаване на акт за разрешение в отговор на подаденото уведомление, но ако е налице  някое от законово  установените основания  за забрана за провеждане  на мероприятие , кметовете на общини разполагат с 24 часа, в рамките на които да се издадат заповед за забрана. Същевременно, в  Закона за събранията, митингите и манифестациите и по - точно  в чл.12, ал.1 от същия е  предвидена възможност за административните органи, в случай че преценят, че  времето и мястото на събранието, на митинга или пътят на движението на манифестацията, създават условия за нарушаване на обществения ред, или безопасността на движението, да  могат да  предложат промяната им. Т.е. налице е  законодателно предвидена възможност за съгласуване между кмета и организаторите на протеста на  времето и/или мястото на събитието, а по отношение на манифестациите и на маршрута им.

В случая, провеждането на протеста видно от съдържанията на уведомленията на организаторите на протеста  изпращани до Кмета на Община Свиленград  се цели да е под формата на  статично събитие, тъй като се цели масово събиране на хора по повод обществени и политически въпроси, на определено, конкретно място.

Между страните няма спор, че организаторите на протеста  са  целели същият да   бъде проведен на 15.11.2020г., на  двете платна на автомагистрала Марица, между километър 95 и 96 изчислено от пътен възел Оризово към Капитан Андреево. 

Безспорно се установява от приложеното към преписката  писмо изх. № 08-00-306 от 11.11.2020г.  на Областно пътно управление- Хасково, че на 12.11.2020г. се очаква да се въведе временна организация на движение на  движението по АМ „Марица“ в участъка от км. 93+393 до км 104+205, като се затвори лявото платно за движение за изпълняване на СМР и движението ще се осъществява двупосочно в дясното платно.

 Жалбоподателите не оспорват,  че мястото на което се цели да се проведе протеста, се намира в обхвата на автомагистралата,  където  считано от 12.11.2020г., ще се създаде временна организация на движение, като се затвори едно от платната за движение.

  По аргумент от разпоредбата на т.2, на чл.11 от ЕКЗПЧОС,  ограничаване на правото на свобода на мирни събрания и на свободно сдружаване се допуска единствено на основания, предвидени в закона на съответната държава и доколкото е необходимо в едно демократично общество в интерес на националната или обществената сигурност, за предотвратяване на безредици или престъпления, за защита на здравето и морала или правата и свободите на другите. В случая, безспорно основанието, на което е постановена обжалваната заповед за забрана за провеждането на митинга - "нарушаване правата и свободите на другите граждани", е нормативно регламентирано в действащото българско законодателство с разпоредбата на чл.12, ал.2, т.4 от ЗСММ. Видно и от разпоредбата на чл.12, ал.2 от ЗСММ за да издаде  законосъобразно акта си на това основание административният орган следва да разполага с „несъмнени данни“, т.е. акта му не следва да се основан на предположения и вероятности, а на безспорно установени обективни данни.

  Както правото на събирания, митинги и манифестации (чл.43 от Конституцията на Република България), така и  правото на придвижване(чл.35 от Конституцията на Република България)  са основни права на гражданите на Република България. Съгласно чл. 57 от Конституцията на Република България, основните права на гражданите са неотменими и не се допуска злоупотреба с права, както и тяхното упражняване, ако то накърнява права или законни интереси на други. В конкретния случай правото на митинг/събрание на организаторите  и участващите в  същото,   не следва да накърни/затрудни реализирането на правото на придвижване на гражданите на Република България, както и на всички лица, пътуващи по АМ"Марица".

 В случай, че е считал, че от съдържащи се в цитираното писмо изх. № 08-00-306 от 11.11.2020г. на Областно пътно управление – Хасково данни, се установяват наличие на условия за нарушаване на безопасността на движението по АМ"Марица", което  кумулативно с провеждане на исканото събитие,   би довело до нарушаване правата и свободите на другите граждани, в частност на пътуващите по автомагистралата,  то  кметът на община Свиленград е следвало да предложи първо промяна на мястото на събитието, каквато възможност е предвидена в чл.12, ал.1 от ЗСММ, а не директно да забранява провеждането му. Едва ако организаторите на протеста не се съгласят с предложените от кмета на промени  и действително  са налице  изрично предвидените  в закона основания за забрана на мероприятието(в случая посочените в чл.12, ал.2, т.4 от ЗСММ),  т.е. налице са категорични и несъмнени данни, че  същото  само по себе си ще наруши правото на свободно придвижване на другите граждани   по  АМ“Марица“, органът  е можел да забрани провеждането му.  Това е така, защото  чл.12, ал.1  от ЗСММ и чл. 12, ал.2 от ЗСММ, предвиждат различни  и отделни правомощия на кметовете на общини, но когато се касае за едно и също уведомление за провеждане на мирно събиране по смисъла на чл.2 от ЗСММ,  т.е. за едно и също конкретно  мероприятие, то няма как  двете правомощия да се осъществят едновременно, с един и същи акт. Допускането на подобно правно положение създава несигурност и неяснота на волята на органа, тъй като  се стига до положение при което  се  предлага провеждането на искането мероприятие, макар и при  по различни от исканите условия, т.е. дава се възможност все пак същото да  бъде проведено, съобразно предложената промяна и едновременно с това се забранява изцяло провеждане на исканото мероприятие събиране/митинг(не само на  целеното място, а  по принцип), което  препятства  изцяло  възможността  все пак събитието да се проведе. Междувпрочем, следва да се отбележи, че органът е отправил такова предложение,  но едва с издаването на заповедта, в  пункт 2 на която е обективирал такъв диспозитив. Този начин на процедиране обаче  не отговаря на  изискванията на закона, тъй като както се посочи, със същата заповед същевременно е  и забранено изцяло провеждането на исканото събитие, при което организаторите на протеста са лишени от възможността  да реагират на  предложението отправено по реда на чл.12, ал.1 от ЗСММ.

Именно това обаче е сторил административният орган  с издаването на акта си, тъй като едновременно е приложил и разпоредбата на чл.12, ал.1 от ЗСММ и тази на чл. 12, ал.2 от същия н.а.  Изложените  от него съображения обосноваващи забраната и предложението за провеждане на искания протест са общи, те не са разграничени спрямо всяко отделно правомощие. Така  на практика се е стигнало до недопустимо смесване на  мотивите обосноваващи волята на органа по отношение на всяка от двете  различни хипотези предвидени в закона,  даващи  му основание  да предложи промяна на мястото или да го забрани. При това положение, в конкретният случай не може да бъде установено кои конкретни  съображения  от изложените в заповедта, според ответната страна са съотносими към хипотезата на чл.12, ал.2, т.4  ЗСММ и кои към тази на чл.12, ал.1 от ЗСММ. Неяснотата в мотивите се приравнява на липса на мотиви  и е основание за отмяна на акта на това основание.

При наличната неяснота на мотивите обосноваваща приложението на чл. 12, ал.2, т.4 от ЗСММ и незаконосъобразното прилагане едновременно на чл.12, ал.1  от ЗСММ и чл.12, ал.2 от ЗСММ  води и до невъзможност съдът да изложи  съображения относно това законосъобразно ли в случая е забранено провеждане на процесното мирно събиране, респ. налице ли са били действително основанията на чл.12, ал.2 , т.4 от ЗСММ в случая.

Предвид  това, оспореният акт в подлежащата на обжалване част се явява немотивиран и постановен при неправилно приложение на закона.

Ето защо същият, в частта му по пункт 1 ще следва да бъде отменен,  а преписката върната за ново произнасяне на административният орган съобразно  дадените в мотивите на настоящото решение указания.

Водим от горното

Р Е Ш И:

 

 ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т.Д.Т., И.В.Т., Г.В.Д., С.Д.С., Н.К.Ч., Г.К.Д.,***,  в частта й  насочена срещу Заповед № 1681/11.11.2020г. на Кмета на Община Свиленград,  в частта й, с която по пункт 2 от административният акт,  е предложено на основание чл.12, ал.1 от Закона за събранията, митингите и манифестациите  на организаторите на протеста  да променят  мястото на провеждане, като датата и часа на провеждане останат непроменени и е посочено подходящото според административният орган  място за провеждане на  описаното мероприятие - паркинг „Ревиера“, находящ се в непосредствена близост до кръстовището на път II.80 с път I.8.

ОТМЕНЯ   Заповед № 1681/11.11.2020г. на Кмета на Община Свиленград, в частта й,  с която по пункт 1 е  забранено провеждането на протест митинг съгласно посоченото в уведомление с вх. № на Община Свиленград В-6438 от 11.11.2020г.  озаглавено „Относно Уведомление до кмета на Община Свиленград, по реда на чл.8, ал.1 от ЗСММ за мирен протест, заведено с № В-6265/30.10.2020г., допълнено,  с № В-6270/30.10.2020г. и с мейл от 01.11.2020г., 10:15 до Kmet OBA Svilengrad  kmet@svilengrad.bg, заведен  с № В-6271/31.10.2020г.“,  подадено от група граждани – организатори на протеста.

ВРЪЩА преписката на Кмета  Община Свиленград  за ново произнасяне  съобразно дадените в мотивите на решението указания по тълкуване и прилагане на закона.

Решението в прекратителната му част, имаща характер на определение,  подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховният административен, в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните.  В останалата му част, решението  е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                   СЪДИЯ: