РАЗПОРЕЖДАНЕ № 1735

 

09.06.2022г., гр.Хасково

 

Административен съд – Хасково, в закрито заседание на девети юни, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Съдия: Ива Байнова

разгледа докладваното от   съдия Байнова   ч.адм. дело № 500 по описа за 2022 година.

 

            Производството е по чл.250  и сл. от АПК.

      Образувано е по жалба от „Евролаб 2011“ ЕООД – С., с посочен съдебен адрес ***, представлявано от В.Д.Д., срещу  „Индивидуален административен акт – действия на изпълнителния директор на БАБХ, в качеството му на административен орган, с които се засягат законовите права и интересите на „Евролаб 2011“ ЕООД“ . Претендира се отмяна на действията на изпълнителния директор на БАБХ , с които се отнемат правомощията на дружеството да изпълнява по силата на сключени договори с вносители на пратки от трети страни, дейностите на „оператор“ по смисъла на Регламент /ЕС/ 2017/625.

С разпореждане от 01.06.2022г. жалбата е оставена без движение с указания за уточняване предмета на оспорване и внасяне на дължимата държавна такса.

            С Молба вх.№3750/06.06.2022г. , депозирана чрез пълномощник, се уточнява, че се търси защита по реда на чл.250 от АПК. Прилага се и документ за внесена държавна такса.

В жалбата се сочи, че „Евролаб 2011“ ЕООД, гр. С.е търговско дружество, което изпълнява дейност като „оператор“ по смисъла на Регламент(ЕС) 2017/625 на Европейския парламент и на съвета от 15.03.2017г., и извършва стопанската си дейност на ГКПП“Капитан Андреево“ съобразно изискванията на европейското законодателство, по силата на сключени над 700 договора с вносители . Твърди се, че  считано от 20.05.2022г., Изпълнителният директор на БАБХ изпратил служители на агенцията, които да изземат поетите от дружеството дейности, респ. да осъществяват вместо дружеството дейностите на оператор по подготовка на пратките на внасяните стоки, за които от същото били сключени договори с над 700 вносители. Изпратена била и нотариално заверена покана за освобождаване на помещенията, наети от дружеството по силата на договор за наем. 

Твърди се, че действията на Изпълнителния директор на БАБХ са напълно противозаконни , нарушават разпоредбите на Регламент /ЕС/ 2017/625, както и правата на дружеството. Сочи се, че според Регламента вносителите определят оператора на внасяните от тях пратки, който действа от тяхно име и за тяхна сметка, а БАБХ е контролен орган и като такъв няма право да извършва дейности като оператор от името на вносителите, доколкото такива функции не са й възложени с какъвто и да е нормативен документ. Със Заповед №РД 11-995/19.05.2022г. Изпълнителният директор на БАБХ дори утвърдил и ценоразпис относно такси за тези дейности , каквито агенцията няма право да извършва. По силата на Регламента право на вносителите било да определят операторите срещу договорена с тях цена, каквито договори били сключени с оспорващото дружество. В нарушение на изискванията на Регламента Изпълнителният директор на БАБХ разпореждал на служителите на БАБХ  да извършват тези дейности от името на вносителите без да имат компетенциите за това и без да са определени от вносителите, съотв. последните били задължени да заплащат еднолично определена от него цена.

В депозираната уточнителна молба вх.№3750/06.06.2022г. се сочи, че съгласно чл. 15, пар. 1, б. „в" от Регламент (ЕС) 2017/625 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2017 година / Регламент (ЕС) 2017/625, Регламента /, операторите са задължени да предоставят на служителите на компетентните органи достъп ло животните и стоките под техен контрол, както и документите и всяка друга информация, свързана с тях. Операторът, който отговаря за въвеждана в Съюза пратка, трябва да предоставя незабавно всякаква информация относно растенията и стоките на хартиен носител или в електронна форма, както и да осигури на инспекторите на БАБХ физически достъп до тях или до част от тях. При така предвиденото, предоставянето на достъп до стоките било изцяло в компетенцията и в задълженията на операторите, а не в тези на служителите, осъществяващи официалния контрол - служителите на БАБХ. Твърди се, че физическото отделяне на представителна извадка от стоката, от която да бъдат взети проби, е неразделна част от дейността по чл. 15, пap. 1, б. „в"  от Регламента - предоставяне на достъп до стоките. В тази връзка и при позоваване на чл. 15, пар. 6 от Регламента,  се сочи, че операторите, какъвто е и „Евролаб 2011" ЕООД, имат право да извършват такова отделяне, независимо от това дали тази услуга се предлага и от БАБХ, а монополизирането й от страна на държавния орган освен, че изцяло противоречало на вторичното европейско законодателство, представлявало и съвместяване на извършването на контролна и подконтролна дейност от едно и също лице. От разпоредбата на чл. 47, пар. 5 от Рагламента следвало, че  влизайки на ГКПП, стоката става подконтролна на дадения оператор, а не на БАБХ в качеството й на контролиращ орган, поради което служителите на БАБХ нямало как сами да извършват дейност по отделяне на представителна извадка от стоката, от която да бъдат взети проби, агенцията не можела сама да представи стоката пред себе си.

Сочи се, че считано от 00:00 часа на 20 май 2022г. цялата дейност на операторите била неправомерно иззета от служителите на БАБХ и от лица, наети от агенцията на граждански договори. В момента същите съвместявали дейността на конролиращ и подконтролен орган като това било направено по устно нареждане на изпълнителния директор на БАБХ и на заместник - изпълнителния директор на БАБХ. Тези действия не се основавали нито на законова разпоредба /по аргумент от чл. 3, пар. 29 от Регламент /ЕС/ 2017/625/,  нито на административен акт.

Излагат се съображения, че издадената от Изпълнителния директор на БАБХ Заповед № РД 11 - 974/17.05.2022г. няма за предмет извършването на дейност като оператор и извършването на дейност по представяне на стоките пред лицата, извършващи официален контрол. Същата била издадена  на основание чл. 51, ал. 1 от Закона за управление на агротехническата верига /ЗУАВ/ и касаела определяне на лаборатория за извършване на официален контрол  - Централната лаборатория за химични изпитвания и контрол към БАБХ. Дейността по извършване на лабораторен анализ на пробите била такава по чл. 51, ал. 1 ЗУАВ и се различавала от дейността като оператор, описана в Регламент (ЕС) 2017/625, поради което тази заповед нямала отношение към извършваната от операторите дейност.

Относно Заповед № РД 11 - 995/19.05.2022г. на Изпълнителния директор на БАБХ се сочи,че е изменен ценоразписа за платените услуги, които извършва БАБХ, съгласно чл. 3, ал. 5 от Закона за БАБХ като са определени нови такси. В нея не се създавали забрани за извършване от страна на операторите на дейностите, за които са определени новите такси. На база на така въведените такси обаче, без да е издаден какъвто и да било административен акт, администрацията неправомерно с физически действия забранявала на операторите да управляват товара. Доколкото товарът съгласно Регламента бил под контрол на операторите, БАБХ нямала право да извършва т.нар. „ товаро - разтоварителна дейност“ . Напротив, съгласно Регламента стоките се представяли на контролния орган само и единствено от операторите.

В тези два административни акта никъде не се забранявало извършването на дейността на оператор от други лица - различни от БАБХ, но на практика към момента това ставало с  фактически действия.

 

Твърди се, че в 00:00 часа на 20.05.2022г. извършването на дейност като оператор по смисъла на Регламент (ЕС) 2017/625 , в частност предоставянето на достъп до внасяната от Република Турция стока, е поето от служителите на БАБХ по устно нареждане на Изпълнителния директор на БАБХ, без писмена заповед. Отново се пояснява, че представянето на товара за вземане на проби за извършването на фитосанитарен контрол е част от дейността на оператора съгласно чл. 15, пap. 1, б. „в", чл. 15, пар. 6 и чл. 47, пар. 5 от Регламента. Към момента по устно нареждане на изпълнителния директор на БАБХ тази дейност се извършвала единствено от служители на БАБХ, а на операторите било забранено да предоставят достъп до стоките. Устното нареждане се изпълнявало от служителите на БАБХ и те не позволявали на друг да осъществява тази дейност.

Въз основа на така изложеното, се прави искане да бъде разпоредено на Изпълнителния директор на БАБХ, Заместник изпълнителния директор на БАБХ и служителите на БАБХ да преустановят действията си, с които отнемат стоките от контрола на „Евролаб 2011 "ЕООД и да позволяват на дружеството да представя определена част от стоката на контролиращите органи в лицето на БАБХ, като служителите на БАБХ преустановят физическото отделяне на част от товара от целия товар, които фактически действия на администрацията не отговаряли на разпоредбите на чл. 3, пар. 29; чл. 15, пар. 1, б. „в" и чл. 47, пар. 5 от Регламент (ЕС) 2017/625.

Към жалбата/искането/ са приложени: заверено копие от Договор за наем №95/31.12.2021г., , ведно с Приложение  и Инвестиционна програма; заверени копия от: Договор за строителство от 05.01.2022г. и Анекс към него от 21.03.2022г., ведно с количествено-стойностна сметка и фактури; Договор от 14.01.2022г. за изработване, доставка, монтиране  и пускане в експлоатация на система за пожароизвестяване и система за видеонаблюдение, ведно с фактура; Протокол от 02.04.2022г. за извършена проверка в обект   - офис за таксуване на фитосанитарен котрол, находящ се на ГКПП Капитан Андреево, стопанисван от Евролаб 2011"ЕООД; нотариална покана; отговор на нотариална покана; Заповед №РД11-974/17.05.2022г.; Констативен протокол от 22.05.2022г. – нотариално заверен.

В изпълнение разпореждане на съда от 06.06.2022г. , с което по реда на чл.252 ал.2 от АПК са изискани информация и писмени доказателства, е постъпило писмо УРИ 272000-13776/08.06.2022г. от ОДМВР Хасково /вх.№3848/08.06.2022г./ , ведно с приложени Констативен протокол рег.№ 272000-13755/07.06.2022г. и документи;

Съгласно Констативен протокол рег.№ 272000-13755/07.06.2022г., на територията на ГКПП Капитан Андреево в зоната на действие и компетентност на БАБХ, е установен гл.експерт д-р Д. Д. – Дирекция ЗХОЖ при БАБХ, осъществяващ контрол и координация  между служителите на БАБХ по време на обработка  и вземане на проби за фитосанитарен, ветеринарен и здравен  контрол като дейността на БАБХ се осъществява на база Регламент (ЕС) 2017/625.

На рампа 1 и 2 са установени двама служители на БАБХ – поименно посочени, първият от които извършва проверка на стоката – документална и физическа, и при необходимост взема проби за фитосанитарен контрол, а вторият извършва спомагателна дейност , изразяваща се в пренос  и представяне на документи, касаещи фитосанитарния и ветеринарен контрол на внасяните плодове и зеленчуци.

Камионите са насочвани за проверка от митнически служител. На рампа 1 е констатирана товаро-разтоварна дейност,  от товарен автомобил с № ***с товар зеленчуци. Товаро-разтоварната дейност се извършва от  двама служители на БАБХ / поименно посочени/, на длъжност -  помощник  на инспектор официален граничен контрол.  На рампа 2 се извършва товаро-разтоварна дейност  на товарен автомобил с № 33АUA36/33АUA37 с товар зеленчуци. Дейността се извършва от посочените служители  на БАБХ – помощници. След разтоварване на товара се с извършва официален фитосанитарен контрол от 2-ма инспектори фитосанитарен контрол – служители на ОДБХ- Пловдив и ОДБХ-София област.

На рампа 1 и 2 са установени двама служители на Евролаб 2011"ЕООД, както и собственикът и управител на дружеството. Служителите на Евролаб 2011"ЕООД не извършват конкретна дейност, а само присъстват на рампите без да е ограничен достъпът им до тях.

На рампа 3 и 4 се извършва здравен контрол от двама служители на БАБХ – инспектори в отдел ГИП – „Капитан Андреево“ /поименно посочени/ . Служителите извършват документална проверка на товара и при необходимост вземат проби за изследване. Пробите се вземат по график – приложен  към протокола.  Установени са двама служители на БАБХ – поименно посочени, помощници на инспектор ГИП, осъществяващи товаро-разтоварна дейност. Установени са и две лица – служители на  „Евролаб 2011"ЕООД /поименно посочени/ - на длъжност „товарач“ . По време на проверката на рампа 3 и 4 не се осъществява товаро-разтоварна дейност .

От констативния протокол се установява също, че по време на проверката в зоната на действие на БАБХ е присъствал главен експерт – сътрудник в Комисията за превенция и противодействие  на корупцията в 47-то Народно събрание. По негови данни, дейността, извършвана от служители на БАБХ е регламентирана в Регламент (ЕС) 2017/625, ЗВМД, ЗХ като присъствието му е с цел спазване на българското законодателство.

Видно то констативния протокол, на представителите на „Евролаб 2011"ЕООД като лице отговорно за товара  е осигурен достъп дотолкова, че да следят да не се наруши целостта на товара по време на извършваните проверки от БАБХ. По данни на инспектор в БАБХ – лицето, извършващо официален контрол на рампа 2, пробите от стоките, подлежащи на фитосанитарен контрол се вземат от служители на БАБХ в изпълнение на в Регламент (ЕС) 2017/625, в който са посочени видовете стоки и честотата на пробовземането. Вземат се проби от цитруси, сладки пиперки и нар. Физическото отделяне на представителните проби по време на съставяне на протокола се извършва от служител, отговорен за официалния контрол на БАБХ и се изпращат в акредитирана лаборатория на БАБХ в гр.София.

Към констативния протокол са приложени: копие от График за вземане на проби за анализ на пестицидни остатъци; копия на Соммоn Entry  DOCUMENT / CED/, фитосанитарни сертификати, фактури, ЧМР ;  единен здравен документ за въвеждане /CHED – PP/ 26782; фактура за заплатени в полза на ОДБХ-Хасково услуги, ведно с разписка за картово плащане; единен здравен документ за въвеждане /CHED – D/ 9 бр. ;

От Изпълнителния директор на БАБХ в указания в разпореждане на съда от 06.06.2022г. срок не е предоставена исканата по реда на чл.252, ал.2 от АПК информация, нито са представени писмени доказателства.

Съдът намира искането за неоснователно, поради следните съображения:

Защитата по реда на чл.250 ал.1 от АПК е срещу всякакви фактически действия, които не са административни актове и не се основават на административен акт или закон. За да е допустима защитата по чл. 250, ал.1 от АПК  следователно е необходимо да се извършва фактическо действие, което не е прекратено т.е. да е налично към момента на търсене на защитата. 

В случая от подробното изложение в уточнителната молба става ясно, че фактическите действия, чието преустановяване се претендира, се изразяват в отнемане на внасяните стоки от контрола на оператора „Евролаб 2011"ЕООД и по-конкретно – в извършване от служители на БАБХ на физическото отделяне на представителни извадки от въвеждани в Съюза стоки, от които да бъдат взети проби, представляващо неразделна част от дейността по чл. 15, пap. 1, б. „в" от Регламент /ЕС/ 2017/625 - предоставяне на достъп до стоките. Твърди се, че фактическите действия на администрацията не отговарят на разпоредбите на чл. 3, пар. 29; чл. 15, пар. 1, б. „в" и чл. 47, пар. 5 от Регламент (ЕС) 2017/625 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2017 година.

В настоящия случай от представения Констативен протокол рег.№ 272000-13755/07.06.2022г. и приложените към него документи се установява, че физическото отделяне на представителна извадка от стоките, от която да бъдат взети проби, се извършва от служители на БАБХ, отговорни за официалния контрол на БАБХ, считано от 20.05.2022г. като осъществяването на тези действия продължава и към настоящия момент.

Според съда подобно процедиране не е в противоречие с визираните от оспорващия норми от  Регламент (ЕС) 2017/625.

Регламент /ЕС/ № 2017/625 се прилага по отношение на официалния контрол, извършван за проверка на съответствието с правила - независимо дали са установени на равнището на Съюза или от държавите членки - с оглед на прилагането на законодателството на Съюза в областта, касаещи въпросите, свързани с храните и тяхната безопасност, тяхната цялост и здравословност на всички етапи на производството, преработката и разпространението на храните - включително правилата, с които се цели да се гарантират справедливи търговски практики и да се защитят интересите на потребителите и правото им на информация /чл. 1, § 2, б. "а"/. Органите, които осъществяват държавната политика, официалния контрол и други официални дейности по агрохранителната верига; органите, осъществяващи оценка на риска по агрохранителната верига и обмен на информация за риска по агрохранителната верига; общите изисквания при осъществяване на официален контрол и други официални дейности по агрохранителната верига на територията на Република България и специфичните изисквания при осъществяване на официален контрол и други официални дейности върху храните на територията на Република България са определени в ЗУАВ.

 С разпоредбите на чл. 7, ал. 1, чл. 10 и чл. 35 от ЗУАВ се установява, че БАБХ, е един от компетентните органи по смисъла на чл. 4 от Регламент /ЕС/ 2017/625 по осъществяване на официален контрол върху храните по реда на този закон. Контролът се извършва чрез централни и регионални структури на БАБХ съгласно чл. 4 от Закона за Българската агенция по безопасност на храните /ЗБАБХ/ и чл. 30 от Устройствения правилник на БАБХ.

Съгласно чл.3, пар.29 от  Регламент (ЕС) 2017/625 „оператор" означава всяко физическо или юридическо лице, носител на едно или повече от задълженията, предвидени в правилата, посочени в член 1, параграф 2 от регламента. Не е спорно, че дейността си като такъв, оспорващото дружеството осъществява по силата на договори, сключени с вносители , както се сочи и в жалбата /искането/. Тази дейност не е част от официалния контрол по смисъла на чл.2 , пар.1 от  Регламент (ЕС) 2017/625 , нито представлява „официална дейност“ по смисъла на чл.2 , пар.2 от същия, а има за цел да подпомогне процеса на осъществяване на официалния контрол, респ. да улесни вносителите при обработка на документите на въвежданите стоки във връзка с този контрол, като се осъществява при спазване от страна на оператора на задълженията по чл.15 от регламента.

Дейността по вземане на проби и извършване на анализи, изпитвания и диагностика, е регламентирана в Глава IV от Регламент (ЕС) 2017/625.

От анализа на разписаното в чл.35 от Регламента, се налага извод, че вземането на проби се извършва органите на официалния контрол, а операторът има право на второ експертно становище, което право следва да му бъде гарантирано от компетентните органи. В тази връзка, обстоятелството, че физическото отделяне на представителни извадки от въвеждани стоки, от които да бъдат взети проби, се извършва от служители на БАБХ, отговорни за официалния контрол на БАБХ , което обстоятелство се потвърждава от обективираното в Констативен протокол рег.№ 272000-13755/07.06.2022г., не е в противоречие с разпоредбата на чл.15, пар.1 б.“в“ от Регламента , нито с чл.3, пар.29 от  същия.

В контекста на гореизложеното, не може да бъде възприето и твърдението, че в случая чрез извършване на горевизираните действие се съвместява от органите на БАБХ контролна и подконтролна дейност. Обстоятелството, че дейността на оператора попада в обхвата на официалния контрол /чл.2, пар.1 б.“а“ от Регламента, не води до извод за подобно съвместяване.

При така установеното , макар и продължаващи към момента, действията по физическото отделяне на представителна извадка от стоките, въвеждани на територията на Съюза, от която да бъдат взети проби, извършвани от служители на БАБХ се осъществяват въз основа законова регламентация.

Предвид гореизложеното съдът намира, че не са налице предпоставките на чл.250 ал.1 от АПК, поради което искането е неоснователно и следва да се отхвърли.

            Водим от горното и на основание чл.253 ал.2 от АПК съдът

 

РАЗПОРЕДИ:

 

            ОТХВЪРЛЯ искането на от „Евролаб 2011“ ЕООД – С., с посочен съдебен адрес ***, представлявано от В.Д.Д., за прекратяване на действията на служители на БАБХ,  извършвани на ГКПП Капитан Андреево, изразяващи се във физическото отделяне на представителни извадки от въвеждани в Съюза стоки, от които да бъдат взети проби.      Разпореждането подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 3-дневен срок от издаването му.

             Препис от разпореждането да се изпрати на подателя на искането и на БАБХ.

 

 

 

                                                                                  Съдия: